StarCraft 2 - Méltó utód?
1998-ban a Blizzard beírta magát a startégiai játékok történelemkönyvébe, ekkor jelent meg a Starcraft első része. Hatalmas sikert aratott, a Távol-Keleten a mai napig versenyeket redeznek Starcraftban, melyeknek gyakran komoly nyereménye is van. Ugyanakkor Európában és Amerikában is komoly hírnévre tett szert.
A Blizzard is tudta, hogy az utódnak igen komoly elvárásoknak kell majd megfelelnie. Újdonságokkal is tele kell pakolni ahhoz, hogy a 2010-es elvárásoknak megfeleljen és a 12 éves, első részre is sokban kell hasonlítania, hogy a rajongók igényeit is kielégítsék. A feladat nem volt egyszerű, a vélemények pedig (ahogy az várható volt) megoszlanak a sikerességet illetően. A régi motorosok között épp úgy vannak elégedetlenkedők, mint az újak között és mindkét táborban szép számmal vannak olyanok is, akik szerint igenis jól sikerült a játék. Ennek a tesztnek nem célja a két tábor között igazságot tenni.
A Blizzardról eddig is tudtuk, hogy elég jók az optimalizálásban, a Starcraft 2-höz sem kell atomerőmű, egy középkategóriás gépen is szépen fut és még sok egységnél sem lassul be. A minimum gépigény a következő, melyen tényleg futtatható is:
- Operációs rendszer: Windows XP, Windows Vista, Windows 7
- CPU: 2,6 GHz-es Pentium IV vagy ezzel megegyező AMD Athlon processzor
- VGA: NVIDIA GeForce 6600 GT vagy ATI Radeon 9800 PRO
- RAM: 1 GB (1,5 GB Vistához és Windows 7-hez)
- HDD: 12 GB
- Hálózat: Szélessávú internet kapcsolat
Az ajánlott gépigényen már maximumhoz közeli teljesítményen fut, azonban semmiből sem marad ki, aki gyengébb grafikán játszik. Egyáltalán nem ezen van a hangsúly.
A látvány helyett a hangulatra koncentráltak, ami nagyon jó döntés volt. Már a telepítés közben ráhangoldóunk a Starcraft világára. Míg a program a gépünkre másolja a fájlokat mi egy kis bevezetőt kapunk a történethez, így az a pár perc sem puszta várakozással telik el. Az elmúlt évek történeteit összefoglalva hamar képbe kerülünk és ezzel több időt nem is vesz el a játék, érdemes tehát végignézni. Ennek köszönhetően őrülten várjuk már, hogy végre játszhassunk erre azonban még várni kell, ugyanis minden indítás előtt letölti és telepíti a frissítéseket a játék, ez általában pár percet vesz igénybe, az első indításnál viszont a nagyobb mennyiség miatt többet kell várni. Ezt követően létre kell hoznunk egy Battle.net accountot, ami nélkül az Egyjátékos mód sem játszható. Azaz a játékhoz mindenképp szükség van internet kapcsolatra. Ez ugyan ma már nem komoly probléma, hiszen szinte mindenkinek van hozzáférése, de még mindig hibaként rónám fel. Ha ezeken is túlvagyunk indulhat a játék.
A játékban Jim Raynort alakítjuk, aki a Dominion elleni lázadás vezetője. Az első küldetések is ezzel kapcsolatosak. Kisebb csapatokkal kell különböző célpontokra lecsapni, komoly károkat okozva ezzel a Dominionnak és felszabadítva a Mar Sara kolóniát. Ez a szál végigkíséri az egész kampányt, azonban elég komoly hangsúlyt kapnak az egyéb küldetések, a végére teljesen elfelejtjük, hogy lázadók vagyunk és Jim személyes bosszúhadjáratává válik küldetésünk, melynek fő célja Kerigan megmentése lesz. Hosszú út vezet a lázadótól egy igazi hadsereg parancsnokához, melyen szépen végigkalauzol a játék. Habár nem túl hosszú a kampány, mindössze 25 küldetésből áll, mégsem tűnik úgy, hogy végigszaladunk az egészen. A küldetések változatosak és egyre nehezednek, az elején még pár Marine segítségével veszteség nélkül végigverekedhetjük magunkat az ellenségen, a végéhez közeledve pedig a legerősebb egységeink is úgy hullanak, mint a legyek.
Mindezt egy élő, lélegző világban kell végrehajtani. Körülöttünk minden mozog, a gépek működnek, a vadállatok morognak, mászkálnak. A telepesek gyakran figyelmeztetnek a közeli veszélyekre, máskor pedig bíztatnak bennünket. Néhány óra játék után az ember úgy érzi, hogy maga is ott van a csatatéren, nálam kevés játék ér el ilyen hatást, a Starcraft 2-nek sikerült.
Kattintásra galéria nyílik
Látszik tehát, hogy komoly gondot fordítottak arra is, hogy a különböző egységek különböző feladatra és ellenség ellen legyenek jók, a Zerg ellen legjobbak a gyorsan tüzelő, mozgó egységek, míg a Protoss ellen az erős, strapabíró egységek hasznosak. Ezeket fejlesztésekkel még alkalmasabbá tehetjük egy-egy feladat elvégzésére.
Ez a kifinomult harcrendszer jellemzi a többjátékos módot is, mely ha lehet ilyet mondani még jobb, mint az elődnél. Ez elsősorban a remek matchmaking-nél látszik, ami eredményesen választja ki a játékos szintjének megfelelő ellenfelet, így a kezdőknek sem kell tartani attól, hogy állandóan csak vereségek fogják érni. A másik fontos fejlesztés itt a Challenge mód lenne, ami igazából nem is a többjátékos mód része, viszont azoknak a teljesítése egyfajta arra felkészítő tutorialnak is jó. Itt lehet taktikát próbálni és az egyjátékos módnál jóval nehezebb feladatokban kipróbálni a tehetségünket, tudásunkat. Ezen felül igazából egy szebb külsővel megáldott Starcraft 1-et kapunk multi terén, ami nem is baj tekintve annak sikerét. Az egyetlen kérdés, hogy vajon ez is olyan sikeres lesz-e és majd 12 év múlva is ennyiren játszanak-e vele. Valószínűleg nem, de ez nem a játék hibájából, hanem a piac és a játékosok hozzáállásának változásából adódik.
Ha már a szebb külsőről szó esett azt hiszem ideje kicsit bővebben is írni erről. Nyilvánvalóan az első szembetűnő különbség mindenkinek a grafika lesz. Kicsit kipofozták a mai igényeknek megfelelő látvány érdekében, az egységek, a robbanások és egyéb effektek szebbek és részletesebbek lettek. Azt mondom egy stratégiai játéknál ennél jobbra semmi szükség, ugyanis az a játékélmény rovására megy. Mégis itt érte a legtöbb támadás a játékot, sokan hiányolják az Anti-Alisinget, szerintem egyáltalán nem szembetűnő a hiánya. Másik probléma a zoom és a kameraforgatás körül van. Ezek jogosak, ugyanis a kamerát tényleg nem lehet forgatni, pedig néha igazán jó lenne. Az kamera pedig túl közel van a felszínhez, így elég kis területet látunk be és nincs megoldás arra, hogy távolabbról lássuk. Persze nem a Supreme Commander zoom lehetőségeit várta senki sem, de ez valóban nagyon kevés, reméljük egy későbbi patchben változni fog.
A hangokra viszont nem lehet panasz, mind az effektek, az egységek hangjai remekül sikerültek. Habár a zene nem volt túl karakteres és jellegzetes, nekem tetszett és nélküle is meglettünk volna, a környezet és a bázisunk is bővelkedik hangokban, melyek jóval hangsúlyosabbak, mint a zene. Játékoknál gyakori a szinkron gyengesége, itt azonban erről szó sincs, nagyon jól el lett találva és elég jól passzolnak a karakterek hangjai azok jelleméhez, kinézetéhez. Le a kalappala Blizzard előtt.
Összességében egy nagyon jó játékot kaptunk, mely sokkal több pozitívumot hozott magával, mint negatívumot. Én sajnáltam, hogy az egyjátékos kampány ilyen rövid lett, de ezt a kezdetektől tudhattuk, ugyanis a Blizzard a Starcraft 2-t egyfajta trilógiának szánja, melyhez 3 kampány fog érkezni, ezek közül a Wings of Liberty volt az első, ami magával az alapjátékkal együtt érkezett. Hogy a címben feltett kérdésre is válaszoljak: Igen, a Starcraft 2: Wings of Liberty méltó utódja lett a játékok közt aggastyánnak számító Starcraftnak. Konkrét értékelésre terelve a szót, 100-ból 92 pontot adok a játéknak, részletesen:
Grafika: 20/25
Hangzás: 25/25
Történet: 22/25
Játékélmény, hangulat: 25/25