Napkitörés és proton vihar tart a Föld felé
Helyi idő szerint 15 óra körül éri el bolygónkat a legnagyobb napkitörés, mely 2005 óta történt. A galád részecskék röpke 1.400 mérföld/másodperces sebességgel robognak felénk, megérkezésüket pedig elektromos zavarok, valamint a GPS vétel beli hibák fogják jelezni. Azonban ezúttal potyautasokat is szállítanak.
Aggodalomra semmi ok, nem kell marslakóktól tartani. Helyettük egy S3-as erősségű (az 5-ös skálán) proton vihar is tiszteletét teszi. Míg a napviharok teljesen megszokott és normális jelenségek (kb. 2.000 minden 11 éves ciklus során), addig az efféle viharok igen elenyésző esetben történnek. És veszélyesek.
Aggodalomra semmi ok, nem kell marslakóktól tartani. Helyettük egy S3-as erősségű (az 5-ös skálán) proton vihar is tiszteletét teszi. Míg a napviharok teljesen megszokott és normális jelenségek (kb. 2.000 minden 11 éves ciklus során), addig az efféle viharok igen elenyésző esetben történnek. És veszélyesek.
A vihar elsősorban a magas frekvenciájú rádiókommunikációt érinti, mely a repülőgépek és a légi irányítás során elsődleges. A Föld mágneses tere miatt a sarkok a legkevésbé védettek az ilyen jellegű viharok ellen, ezért a légitársaságok kerülni fogják azon légifolyosók használatát.
Ami a műholdakat illeti, könnyen megeshet, hogy a vihar újraindítja őket, vagy annak hatására zajos lesz a sugárzott kép. Az igazi veszély, ami a hardverelemek teljes kisülése, a szakértők szerint igen kicsi valószínűséggel következik majd be.
Ami a GPS vevőket illeti, az átlagemberek valószínűleg nem fognak semmit észrevenni az egészből. Problémákkal azok fognak küzdeni, különösen holnap, akik nagy pontosságú eszközökkel dolgoznak - katonaság, valamint a mérnökök.
A proton vihar az emberi szervezetre is veszélyt jelent, de ismét nincs ok az aggodalomra. Bár nem bizonyított, még akár szupererőkre is szert tehetünk - emlékszünk a Fantastic 4-ra? Oké, elég lapos és bugyuta film volt, de valami hasonló most a szituáció. A NASA arra kérte az asztronautákat, hogy maradjanak az ISS fedélzetén, és ne tegyenek űrsétákat a vihar ideje alatt (heh, "I'm walkin' on sunshine, ooooh, don't it feel good?!").
Szóval, egy szónak is száz a vége, ha ők közvetlenül a vihar közepén biztonságban vannak, akkor nekünk nincs mitől félnünk. A repülőgépek utasaira is csak a 65. szélességi fok felett jelent veszélyt a vihar, ezért a következő napokban az arra haladó gépek alacsonyabban fognak szállni.